Meditatie- en stiltewandelingen

Met deze wandelingen observeren we onze gedachten zonder daar een oordeel aan toe te kennen. We richten onze aandacht vooral op het wandelen zelf en ervaren zo de natuur om ons heen intenser. We merken op dat we onze zintuigen meer openstellen en stapje voor stapje dichter bij onze eigen natuur komen.

TERUG NAAR HOMEPAGINA

Deze wandelingen zijn bedoeld voor iedereen die los wilt komen van alle hectiek van het dagelijkse gebeuren.  We gebruiken onze zintuigen meer en komen zo dichter en dichter bij onze eigen natuur. We leven in een tijd waarin we onze aandacht moeten verdelen over van alles en nog wat. De dingen lijken je te overkomen en willekeurig voor te vallen, zonder enig doel of samenhang.     

Hoog tijd om het heft in eigen handen te nemen,  je hoofd wat meer rust te gunnen en jezelf bewuster te maken van hetgeen voor joú belangrijk is. Dat kan door dié kant van je hersenhelft aan te spreken die gaat over hetgeen wat goed voelt voor joú! Jouw eigen intuïtie wordt geactiveerd. Ook zul je bemerken dat er tijdens de stilte wandelingen zomaar spontaan goeie ideeën ontstaan, of dat zich waarschijnlijk een oplossing bij je aandient, die zomaar plots op-popt in je hoofd.

Tarieven
Wandeling

Losse wandeling

€ 10,00

Wandelkaart
5 wandelingen

€ 47,50

Wandelkaart
10 wandelingen

€ 90,00

Behoefte aan stilte

Meestal maken we er met z’n allen tijdens een wandeling een gewoonte van, om op hoog tempo en druk kwebbelend met elkaar, door de natuur te lopen. Is niks mis mee en kan ook heel leuk en gezellig zijn. Maar dit soort wandelingen kunnen we bij wijze van spreken ook in de stad doen. Er is steeds vaker behoefte aan rust, vooral in ons hoofd. Een meditatie/ stiltewandeling vindt plaats in stilte en is een stuk makkelijker vol te houden dan te zittend te mediteren. Als je zit te mediteren heb je niks te doen en worden gedachten al snel naar andere plekken gebracht.

Makkelijker dan mediteren

Tijdens een stiltewandeling ligt de focus op het lopen en ademhaling en zo kan je ineens een half uur  verder zijn zonder dat je het door heb. Op deze manier krijg je veel minder dwalende gedachten in je hoofd. Deze vorm van mediteren voelt heel bijzonder. Misschien is het voor sommigen een beetje  wennen maar na een aantal keer te hebben gedaan, raak je er aan gewend en ga je het zeer waarderen.

Heerlijk door het groen lopen, zonder iets te hoeven zeggen en zonder prikkels van je Smart Phone, of iemand die bij je loopt en iets vertelt. Je bent meer bewust van je omgeving, met alleen maar vogeltjes, knisperende bladeren en de voeten die over het pad lopen. De zintuigen worden aangesproken en geprikkeld. Je hoofd wordt stiller en stiller. Zo wandelen we door een natuurgebied, luisteren naar de geluiden, we ruiken de natuur, voelen de grond en de bomen en zien het leven om ons heen. We zijn meer in het hier, meer in het nu.

Inspirerende quotes

Als mensen het fijn vinden kunnen ze voordat de wandeling aanvangt, één van hun favoriete quote’s hardop zeggen of een inspirerende vers of gedicht voordragen aan de anderen. Zelf zal ik altijd voor aanvang een inspirerend gedicht voordragen, aangepast aan het seizoen.

“Stilte is niet de afwezigheid van geluid.
Stilte is je niet laten afleiden door lawaai.”

Nin Sheng

Stilte zorgt voor minder stress
Uit een onderzoek in 2006 van het Heart Journal blijkt, dat 2 minuten in stilte lopen, al een positief effect heeft op onze hartslag en bloeddruk, zelfs in vergelijking met muziek, waarvan gezegd wordt dat deze ontspannend zou moeten zijn! Uit ervaring weet ik dat, wanneer ik tijdens een stiltewandeling, alleen maar mijn ene voet voor de andere hoef te zetten, ik nergens anders aan denk, meer in het hier en nu ben en me daardoor optimistischer voel en beter ontspan. Zalig toch?

Verbetert het geheugen
Uit een studie uit 2011 blijkt dat door regelmatig in stilte te wandelen de hippocampus groeit. De hippocampus is dat deel van de hersenen wat een belangrijke rol speelt bij het opslaan van informatie in je geheugen. Als deze groeit verbetert je geheugen dus. Ook handig in deze tijd van multitasking..

Je bent buiten en in beweging!
Nog een enorm voordeel van een stiltewandeling ten opzichte van gewoon stil zitten op de bank, of op je meditatiekussentje, is natuurlijk dat je in beweging én lekker buiten bent tegelijkertijd. Beweging is goed voor je lichaam en je hebt meteen lekker een frisse neus gehaald, of het zonnetje op je hoofd gevoeld. Het is misschien wel het meest over het hoofd geziene medicijn tegen stress klachten.

Geniale ideeën
Je kunt tijdens een stiltewandeling je even helemaal richten op jezelf. Ik heb gemerkt dat ik wel allerlei gedachten krijg, maar dat die niet altijd gaan over wat er allemaal nog moet gebeuren, of dingen waar ik me zorgen over maak. Tussen de gedachten door, zitten ook gewoon geniale ideeën! Bijvoorbeeld dingen die ik kan verbeteren, dingen die ik nog wil doen, dingen die ik vergeten was en ineens weer weet, enz.! Doordat je even helemaal in stilte loopt, heeft je onderbewuste meer ruimte om zich te manifesteren. Wie weet wat het jou wil vertellen!

Bewust van je omgeving
Nog een mooi voordeel van een stiltewandeling in de natuur is natuurlijk dat je je meer bewust bent van je omgeving en je ziet hoe mooi de natuur eigenlijk wel is waar je doorheen loopt. Als ik zo met aandacht in stilte loop, zie en hoor ik ineens allerlei vogeltjes en zie de kleinste details uit de natuur, zoals het ontstaan van een nieuw boompje of struikje. Ik voel me soms nietig en klein in de grote natuur, maar wat ik voornamelijk ervaar is dankbaarheid, dat ik onderdeel mag zijn van een niet-oordelend prachtig decor.

Geïnspireerd geraakt door Powerful Healing by Nature?
Ik help je graag om jouw innerlijke balans (terug) te vinden.

CONTACT

Stressbeheersing

Begeleide wandelingen in de natuur, waarin diverse methodes en oefeningen ingezet worden om tot ontspanning te komen.

Meditatie- en stiltewandelingen

Met deze wandelingen observeren we onze gedachten, zonder daar een oordeel aan toe te kennen.

Wandelcoaching

Onderzoeken hebben aangetoond dat mensen na een aantal sessies wandel coaching in de natuur, hun leven een beter punt toeschrijven.